Barn är smartast.

Tittade på någon dansk dokumentär imorse. Det handlade om hur barn ser på stress m.m. Det kändes skönt när jag insåg att jag har haft en riktigt bra uppväxt. Barnen berättade om att deras föräldrar oftast inte har tid att leka med dom, utan dom bara jobbade, städade och stressade. Jag blev nästan lite rädd när jag såg hur en riktig snobbfamilj levde en helt vanlig helg.
Som vanligt så skulle familjen bjuda på en grillfest, vilket betyder för denna familj att föräldrarna tillbringade all tid de hade till att inhandla och laga mat, städa och planera. Fadern hade inte ens tid att hjälpa dottern med läxorna, för det var viktigare att få köttet klart tills gästerna kom. Barnen blev satt åt sidan för att modern bl.a. var tvungen att skura under toaletterna i huset. Man kunde tro att kungligheter var inbjudna, men det var två andra små familjer som kom dit. Det var tydligen nära vänner till den danske familjen. Då undrade jag snabbt, är man en nära vän om man inte klarar av att använda en väns toalett för att den är smutsig under? Modern gjorde dessutom tre olika sallader OCH tsatsiki för att impa på sina nära vänner. Tänk på att detta var en vanlig helg för denna familj!
När jag var liten (mindre) så var en vanlig helg för mig, utflykter med familjen och massor med lek som involverade mina föräldrar. Jag har aldrig hört mamma säga att hon inte har tid med att hjälpa mig med läxor.
Det slog mig att livet blir mer och mer komplicerat desto längre man lever. Barnen till denna familj sa att dom skulle leka mer med deras barn om dom fick barn när dom blev stor. Dom sa även att dom skulle jobba med ett lugnt jobb så att dom inte blev stressade, för det verkade vara jobbigt för deras föräldrar. Dom skulle dessutom inte tvinga sig själva till att städa hela tiden om det iaf bara var jobbigt. Sådant går ju att skjuta upp. Nästan varenda ord dessa barn sa var så enkla, men oh så sanna!

Barn är smartast!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback