Känsliga läsare blunda


Jag har följt diskussionen om rovdjur väldigt länge och har svårt för väldigt många åsikter och kommentarer.
Igår i lokaltidningen stod det om två hundar som stod och slet i ett rådjur när en granne till gårdsägaren såg det genom ett fönster. Gårdsägaren gick ut för att försöka skrämma bort hundarna som i sin tur skrämde henne genom att skälla och gå mot henne. Ägaren hade inte hittats när tidningen intervjuade de två grannarna. Jag antar att hundarna hade attackerat rådjuret, ingen vet säkert dock.
Jag har inte hört en enda människa som reagerat på något liknande. Att kämpa för att få kunna skjuta rovdjur när dom ger sig på ens djur, det är en självklarhet (enligt vissa), men det är inte många som har tänkt på att det kanske ska gälla hundar som ger sig på djur också. Många jägare och fårägare tar ofta det här med vargens grymhet som ett argument, jag tycker att det har bevisats många gånger att många hundar har samma grymhet, senast när två hundar gav sig på ett rådjur. I mitt fall kallas det instinkt och inte grymhet dessutom.
Håll hundarna borta från rovdjurens revir och skydda era får bättre tycker jag. Ett rovdjur håller sig borta från människor OM djuret inte blir trängt eller får snäpp. Det sistnämnda har hänt så sällan att man enkelt kan räkna alla gånger. Håll även koll på hundarna så att dom inte skadar djur. Den här diskussionen kan göras kilometer lång.

Kommentarer
Postat av: Angelica

Meeen, ser ju ut som Gulle-Pompe på bilden!!

2008-11-05 @ 13:29:06
URL: http://mittlivsomokand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback