Män och kvinnor


Bildkälla

Det var ett jäkla tjat! Som arbetssökande har jag mycket fritid och det blir mycket tv tittande och mycket intagande av inforamtion och intryck. På sista tiden har det inte spelat någon roll vad jag har kollat på eller läst. Hela tiden får jag höra eller läsa om män som är otrogna, män som inte tar hand om barnen, män som borde sköta sig bättre....män män män.
   Ett exempel var ett avsnitt med Oprah (det verkar som att jag inte gör något annat än kollar på Oprah, men jag har minne och kommer ihåg saker från långt tillbaka) där en karl, som hade författat en bok om varför män är otrogna, var gäst. Hela programmet handlade om att just män var otrogna och vad vi kvinnor gör för fel. Ursäkta men kan inte kvinnor vara otrogna också?
   Ett annat avsnitt med Oprah pratade dom om och visade sanningen bakom polygami. Även då var det bara männen som hade flera fruar, inte en enda kvinna nämnde dom med fler män. Är det så det är eller har dom riktat uppmärksamheten så?
   Hela tiden när det är stora diskussionsämnen eller brister av något slag så delas det snabbt upp i män och kvinnor och en av parterna utesluts genast. För sjutton alla kan väl vara otrogna, alla kan väl behandla barn dåligt och alla kan väl ha ett polygami förhållande, om man bara vill. Jag säger inte att det är bra saker eller något sådant, jag säger bara att det inte är enbart ett kön som kan göra saker och ting. Förutom dom gånger vissa organ och kroppsdelar skiljer oss åt, men ja..
Det här blev ett långt och oplanerat inlägg, men jag tröttnade.

Kommentarer
Postat av: Micaela

Håller verkligen med! Hela den här feministgrejen och att kvinnor förtrycks blir liksom bara löjlig när de överdriver så fruktansvärt. Svenskan har ordet "lagom", varför kan då ingen komma ihåg vad det betyder?

2009-01-28 @ 15:53:18
URL: http://svartrutig.blogg.se/
Postat av: pelle

Ibland känns det som om det sexistiska snacket blir aningen missriktat på vissa punkter. Så jag håller med dig.

2009-01-28 @ 18:52:47
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Victoria

Ja, det är skit. Visserligen brukar sånt här vara klart överrepresenterat bland män, inte av nån biologisk orsak, utan det är samhället som har skapat kvinnsn och mannens roll. Jag håller så med dig om att man tenderar fokusera jävla masssa på kön, jag förstår inte ens varför man måste nämna vilket kön? Det är väl ändå själva problemet i sig man bör fokusera på? Eller försöker man sända ut ett underföstått budskap om att samhället har skapat hemska MÄN? Äej, jag vet inte.... :S Bra diskussion, Sussi, intressant men energikrävande!

2009-01-28 @ 20:22:40
URL: http://svartvitlila.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback