Livvakt

Bild lånad av Expressen
Jag har hört om det på radion och läst om det i både aftonbladet och i arbetarbladet, om den 11-åriga grabben som numera har en betald "livvakt" med sig i skolan för att slippa bli mobbad. Tänk att det helvetet med mobbning ska gå så långt att någon så ung som 11 år ska behöva betala en vuxen för att orka och våga gå till skolan.
  Jag var elevskyddsombud på högstadiet och berättade samma sak på varenda möte under fyra års tid. Jag berättade precis vilka som var mobbade och vilka som mobbade och absolut ingenting gjordes åt saken. När jag på en håltimme under gymnasietiden var på besök och pratade med en av mina gamla handledare så fick jag veta att lärarna trodde att vi överdrev. Han sa att det mest var påhitt och något vi överdrev om, för ingen hade uppmärksammat att dessa människor var elak mot någon annan. All den tid och energi jag la ner på att försöka få skolan att göra något åt dessa elever var helt förgäves och jag förstår verkligen föräldrarna till den 11-åriga grabben.
   Alla långtidsarbetslösa som sätts i arbete i skogen och liknande kan bli "livvakter" som håller koll i korridorerna istället tycker jag. Mycket viktigare än att ta ner sly runt om i landet. Vi hade skolmorfäder, alltså en skolmorfar, som vandrade runt i skolorna och umgicks med eleverna och var där när inga lärare var det. Problemet var att det var två herrar som fick hoppa runt mellan fem skolor och som inte blev långvariga pga brist på pengar. Jäkligt synd var det, för det hjälpte och man kände sig lugnare när det fanns fler som fanns till hands.
   Att ta hand om mobbning och försöka stoppa alla elakheter när man är 15 år och yngre är jäkligt svårt och det fungerar inte. Rollen som mobbare sitter oftast i resten av livet, omedvetet och rollen som den mobbade sitter oftast också i resten av livet, även det omedvetet. Man tror att man ska slippa helvetet när man tar studenten, men man tänker inte på att arbetskollegor kan vara lika jävliga. Vad kan man göra åt saken? Ha "livvakt" hela livet? Ta skiten och hoppas att man överlever? Ja, att prata med vuxna om det hjälpte inte ett skit iallafall.

Kommentarer
Postat av: Chrisse

Man slipper verkligen inte skiten för att man blir vuxen.

Det fick jag erfara igår då en av dom värsta mobbarna började på mitt jobb.

Än har hon inte gjort någonting, men det räcker jävligt bra att man får minnen och har alla jävla ord i bakhuvudet.

Blir alldeles spyfärdig bara av att se henne!

En mobbare hör definitivt inte hemma inom ett serviceyrke, fy fan!



Jag jobbar hela veckan, men eventuellt om vi kan ta det på lördag? då sslutar jag två.

2009-05-06 @ 04:51:39
Postat av: Evelina

Stackars pojke! Man blir galen på sånna som mobber! :@

Kolla in årets stjärnfest! <3

2009-05-06 @ 16:04:35
URL: http://ezzas.blogg.se/
Postat av: Katarina

Det är fruktansvärt att man inte gör mer för att stoppa mobbing eller hjälpa de som utsätts.

2009-05-06 @ 17:18:30
URL: http://ettperfektsubstitut.blogg.se/
Postat av: mimmi

Ja det är så oroligt hemsk att det ens får förkomma och att det finns barn som gör så mot varandra .. helt otroligt.

Vems fel är det som inte har lärt de barnen som mobbar att man inte skall göra det?

ringer man till deras föräldrar får man ju bara en ut skällning av dom ..och de talar om att gör deras barn absolut inte ..men hallå där!!!

man blir så ledsen när man läser sånt

kram

2009-05-06 @ 18:27:57
URL: http://mimmi-antikrundan.blogspot.com
Postat av: pelle

Äh men fy fan, stackars unge!

2009-05-06 @ 20:14:09
URL: http://pellespersonliga.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback