Att tänka på vid motljus

Okej, nu har jag haft tråkigt i, vad som känns som, evigheter och kan inte hålla mig borta härifrån längre. Det fick bli en liten bloggpaus som lärde mig att jag inte ska sikta mot stjärnorna. Jag ska begränsa mig till att blogga när jag verkligen känner för det och har ork och jag ska skita fullständigt i antalet läsare och kommentarer. Så som jag vet att det ska vara. Det betyder dock att det kommer uppdateras sällan och svar på kommentarer kommer komma flygandes minst lika sällan.
Bättre med lite uppdateringar än inga alls kanske?

Aja. Jag blev sugen på att skriva ett inlägg om motljus. Here we go!
Det finns lite att tänka på när man fotar i motljus. Det första du bör tänka på är linsöverstrålningar och annat. I vissa fall kan dessa effekter förstöra bilder.

Effekten i bilden ovan gör att man inte alls ser det man vill se i bilden och det går inte att göra så mycket åt det.

I den här bilden stör gradiantöverstrålningen koncentrationen och tar över bilden.
I vissa fall kan dessa effekter göra bilder mer speciella och egna också, så jag säger inte att alla bilder blir förstörda av dem.
Hur gör man för att undvika dessa effekter? Jo, man kan använda motljusskydd, ha ett objekt ivägen för solen (så att strålarna inte går direkt in i linsen), ha ett filter på linsen eller chansa på att det inte blir några effekter och kolla på bilderna du tar och ta nya. Någon som har andra tips? Skriv gärna en kommentar!
Ett annat tips är att vara extra noggrann med fokus och helst fota med autofokus.
Dagens misstag:

Eftersom att du har svårare att urskilja var du har fokus så bör du ta ännu fler bilder än vad du normalt brukar ta och testa många olika fokuspunkter så att du är säker på att någon bild blir bra.
Fokus skulle vara precis i mitten på bilden ovan, men då jag inte såg ett skit av vad jag gjorde så hamnade fokus fel och jag har nu ångest. Så kan det gå!

Tänk på att varken utsätta din kamera eller dina ögon för starkt ljus förlänge och på att helst ha filter på dina objektiv som skyddar lite extra.
Kommer jag på mer så får ni en uppdatering då. Gå nu ut och fota i motljus så fort du får chansen till det! Motljusbilder är mångas favoriter!

Kommentarer
Postat av: mimmi

Det var mycket jag lärde mig här . och nu ljuger jag inte :) för jag har fått så många bilder med motljus som jag har fått kasta . så det var väldig intressant läsning för mig :)

kram

2010-01-09 @ 21:36:16
URL: http://mimmisfotosida.nu/
Postat av: josefine

fin blogg, och bra tips!

2010-01-10 @ 12:33:42
URL: http://lohman.blogg.se/
Postat av: ROXANNE

ja motljus är riktigt snyggt, skall nog gå ut och göra det. dock har jag ju ingen systemkamera, men lika intresserad är jag för det :)

2010-01-11 @ 08:58:43
URL: http://kissamiss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback