Tips: Kloning

Kolla på bilden under och lista ut vart i bilden jag har redigerat.



Jag redigerade bilden lite snabbt och slarvigt för att visa er vilken magi klonings- och smetningsverkyget kan göra. Nu tog det någon enstaka minut att redigera bilden och såhär såg den ut från början:

Jag gör såhär i GIMP när jag ska trolla bort något på en bild:

Jag använder kloningsverktyget som är inringat, zoomar in till minst 200%, ändrar opaciteten och skalan allt eftersom det behövs och sitter håller jag in CTRL och klickar på där jag vill klona och sedan klickar jag utan CTRL där jag vill att det ska se likadant ut. Opaciteten är hur genomskinlig du vill att kloningen ska vara, dvs hur mycket som ska lysa igenom. Skalan avgör hur stor yta du vill klona, dvs hur stor markören är.
Jag klonar helst så små partier åt gången som det går för att det ser bättre ut och går snabbare i längden. Efter att jag har klonat klart så smetar jag om färgerna inte går ihop och det syns vart jag har klonat.

När jag smetar ställer jag även här in opacitet och skala precis som med kloningen och dessutom så ändrar jag flöde efter behov. Desto högre flöde desto mer smet blir det, dvs desto mer dras med när du drar med musen.
När jag smetar så zommar jag först ut och kollar på hur färgerna är formade på bilden. Är det mycket bokeh så får jag smeta färgen i cirklar och är objektet randigt så får jag smeta i ränder. Det gäller att hålla sig till färgerna och dess form. Samma sak gäller när jag klonar.
Det viktigaste när du trollar bort något är att du gör det först innan du lägger på skärpa och annat som gör att bilden kan bli brusigare. Bruset försvinner när du smetar.

Det här är hur jag brukar göra och jag säger absolut inte att det är så man ska göra, men det är en enkel metod för att hobbyredigera. Har du något förslag på hur man kan göra det bättre så tar jag gladeligen emot råd!

Kommentarer
Postat av: Ambjörn

Snyggt och välgjort!

2010-05-02 @ 18:20:14
URL: http://gholen.se/blag
Postat av: mimmi

Jag har också kommit på det ..men jag får lite problem . för jag får inte in det så det ser naturligt ut ..men jag får försätta att testa och lära mig :)

Det var en vacker bild som du visar oss på din visning på kloning :)

kram

2010-05-02 @ 18:50:35
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com
Postat av: kajsa

Men jag gilllade pinneeeeeeeen!

2010-05-04 @ 23:12:50
URL: http://aenigma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback