Julbelysning


Nikon D60+Sigma 70-300mm f4-5.6 (1/160s, F5,3, ISO 100)
Vid den här tiden varje år så har jag en diskussion med mig själv i huvudet. Jag brukar tänka på ett visst dilemma när jag sitter i min egna värld och passerar hus efter vägen. Mitt dilemma är att jag tycker att julbelysningar är mysigt och fint, men jag tycker inte om att hela världen ska lysa dygnet runt i två månader eller mer bara för att göra en stämning.

(För mycket)

Jag känner hur mysigt det är när jag passerar hus med lagom mycket belysning i träd och buskar. Det är då jag känner julkänslor en aning. Det är jätte fint när det ser "naturligt" ut och som om en trädgård har fått liv med små små lysen på rätt ställen.
Samtidigt så har vi earth hour och andra liknande projekt för att spara energi och på så sätt spara på miljön. Då ska man lära sig att släcka lampor när man går ut ur ett rum, släcka ner allt för en timme för att göra någon skillnad o.s.v. Tittar man sedan ut så ser man miljoner lampor som lyser, oftast dygnet runt, överallt. Hur kan det vara okej?
Jag har kommit fram till att jag är villig att offra mitt mys och börja göra som man lär. Vad tycker ni om julbelysning?

Förövrigt så är nät med belysning heelt förbjuden, likaså färgade ljusslingor och ljus, men värst är olika figurer i olika färger. Eller jag ångrar mig, det värsta jag vet när det gäller julbelysning är blinkande belysning, jag får migrän av bara tanken på det.

Kommentarer
Postat av: Annika

Sv: Oj tack, tar det som en komplimang :) Fast nej, det har jag aldrig gjort och kommer aldrig göra. Dels är jag för kort och dels har jag absolut inget intresse i det. Jag gillar bara att modella för mig själv :)

2009-12-04 @ 08:20:16
URL: http://annikasvenmarck.wordpress.com
Postat av: Niffe!

Taack :) Jodå samma.

Åh my smed julbelysning :)

2009-12-04 @ 13:04:17
URL: http://accordingtoniffe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback