Att tatuera sig

Bildlänk
När jag var 14 år så ville jag skaffa en tatuering, men nu vill jag nog inte längre. Jag är numera en sådan människa som tycker att det är snyggt på andra, men jag vet inte var eller vad jag skulle tatuera mig. Jag är glad att jag inte gjorde det förr och förstår inte alls alla människor som gör det så tidigt och jag förstår inte deras föräldrar som tillåter det och tatueraren är inte ansvarig nog som tatuerar en sådan ung människa heller.
   Visst går det att ta bort tatueringar, men det går inte bort helt, det brukar bli fula ärr och det är svindyrt. Därför ska man inte impulsgöra dom och man ska verkligen vara säker på både placering och vad man tatuerar. Man ska även kolla upp tatueraren så att man är säker på att människan kan sin sak. Helst ska man kolla tatueringar som har läkt på någon annan redan.
   En annan sak som jag inte förstår alls, över huvud taget, är folk som åker utomlands till länder med stor smittorisk annars och tatuerar sig. Om man kan bli sjuk av att bara dricka vatten varför ska man då tatuera sig där? Okej, det är billigt kanske, men oftast så är dom slarvigare och dom följer inte alls samma regler som här i Sverige. Varför i hela friden gör man så?
   Andra misstag är motiv med starka åsikter bakom. Ex. nazistiska tatueringar. Man vet aldrig vad man tycker om fem år eller tio år och då är det extremt korkat att ändra sin hud så att alla ser vad du tyckte förr.

Det går inte att tatuera över alla färger och alla motiv och det går inte att ta bort alla heller, vissa får du leva med resten av ditt liv. Vänta med det tills du är myndig åtminstone och välj ett motiv som du inte kommer att tröttna på eller som betyder något för dig. Välj även ett lämpligt ställe att placera den på, helst där du kan dölja den dom dagar du inte vill visa den. Kolla upp tatueraren och det är en självklarhet att du vill se tidigare verk innan du själv sätter dig i stolen. Kolla om lagar följs och om allt är sterilt och nytt när det är din tur. Det är dina rättigheter som betalande kund att veta allt detta.

Kommentarer
Postat av: Wysteriia

Jag har ju tatuerat mig på bali och tro mig, dom är lika kliniskt rena som här hemma. Sedan finns det oseriösa tatuerar här hemma som det säkert finns överallt annars ;) Men man är nog förhoppningsvis KLOK nog att SE om en tatuerare är seriös eller inte. Han som gjorde min tatuering hade vunnit flera tävlingar och mästerskap på bali.



Nästan alla på Bali var tatuerade så att tatuera sig där var inte direkt farligare än här hemma ;)

2009-03-11 @ 18:41:30
URL: http://Wysteriiasblogg.se
Postat av: Wysteriia

Det behöver ju inte bero på tatueraren alla gånger heller :)



Jag gjorde min tatuering dagen innan jag skulle åka hem för att undvika solen + saltvattnet som annars är en väldigt bad idea :)

2009-03-11 @ 19:37:00
URL: http://Wysteriiasblogg.se
Postat av: mumari

Man ska verkligen vara helt säker på vad man vill tatuera, och ATT man verkligen vill det, många verkar resonera så att det går att ta bort senare i livet, men så enkelt är det ju inte.

Jag har två, gjorde min första när jag var 18 år och den andra när jag var 23, ångrar ingen av dem ;)

2009-03-11 @ 19:41:08
URL: http://mumari.se
Postat av: Emma

Bra inlägg, fast slarvigare brukar de inte vara i andra länder. Länder som Thailand har en lång tradition av tatueringskonst och de flesta tatuerarna ser det som att de förmedlar ett kulturarv när de tatuerar, inget slarv där inte.

2009-03-15 @ 14:58:12
URL: http://CA88times12.blogg.se.se
Postat av: ♥Jenny-The Killer Princess♥

En smart människa som väljer att tatuera sje utomlands KÖPER NÅLAR SJELV så man e garanterad hyginen! sen så forskar man juh kring den taturaren som man forskar kring den man gaddar sej hos i sverige! jag tycker dock inte man ska tatuera sej utomlands pga man har för det mesta ltie tid på sej att forska som snubben sen så kan du juh inte rå över att det e lättare att få andra infektioner pga klimatet å allt ant tjafs! dock så tycker jag att gränsen sak höjas till 20 och att ingen sak tautera någon under de oavsett om man har föräldrarnas medgivande de istter juh för fan för livet! jag gjorde hela svanken då jag var 17 dock var det ingen impuls tatuering men de kunde juh blivit super fel!

2009-03-17 @ 20:19:25
URL: http://killerprincess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback