Säga NEJ

Bild lånad härifrån.
Jag kollade på Oprah nyss som handlade om mobbning. Jag blev skickad tillbaka i tiden direkt och började nästan gråta. Inte för att jag kände mig mobbad i skolan, det gjorde jag verkligen inte, men jag tyckte att det var jobbigt att vara elevskyddsombud och känna hopplösheten varje dag.
Något som sades, som var jätte viktigt och som jag vet att lärare och kuratorer gjorde fel på min skola, var att man aldrig ska säga åt ett mobbat barn att ignorera mobbarna. Jag vet att vi fick det tipset på våra möten med lärare, kuratorer och alla andra vuxna som jobbade med barnen på skolan, att ignorera mobbarna och att istället bara stötta de som blev mobbade. Jag tror att det var där det blev fel.
Jag har träffat några av de som mobbade under högstadiet och de är fortfarande inte medvetna om att det de sa då sårade. Dessa människor tror fortfarande att alla tyckte att det var roligt och att ingen tog illa upp.
Mobbade barn ska inte få höra att det bara är att ignorera. Mobbaren ska få höra att det som sägs och görs faktiskt sårar och mobbaren ska få höra det direkt från den mobbade. Om jag fick återuppleva tiden på Murgårdsskolan så skulle jag vilja skrika NEJ varenda gång jag gick in i mig själv och ställde mig i försvarsposition. Många gånger slängde jag ur mig elaka saker tillbaka och i slutändan kände jag alltid att jag hade förlorat en kamp, en tävling. Jag skulle istället bara ha sagt NEJ och förklara att deras ord sårar.
Jag kände mig inte alls mobbad i skolan, jag tyckte att det var kul att gå till skolan för jag hade mina vänner och tyckte om mina lärare, men jag mådde dåligt dagligen för dem som tog åt sig och blev mobbade. Jag mådde dåligt för alla förlorade kamper mot dessa mobbare. Jag mådde dåligt för att ingen vuxen tog tag i saken och sa åt de mobbade att säga NEJ och för att de inte sa åt mobbarna att det de säger sårar.
Jag skulle vilja samla min gamla klass och berätta precis hur jag såg varje enskild person och vilken roll de spelade. Efter det skulle jag vilja besöka min gamla skola och prata med eleverna som går igenom samma skit nu och berätta för dem.

Kommentarer
Postat av: pelle

Jag upplever ofta att det är så på skolor, att vuxna skiter i att ta mobbningen på allvar. Eller så ser de inte.

2009-09-25 @ 16:15:11
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: ivaladiva

ja, asså ibland vill man vara prinsessa för ett dag men det de gör med sitt barn börjar att bli lite överdrivet xP

2009-09-25 @ 16:31:52
URL: http://ewak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback