Exempel på redigering

Nora frågade mig om jag redigerar mina bilder. Ja, det gör jag, mest för att jag fotar i RAW och med ett UV-filter på min lins. Filtret gör att bilderna blir lite grå och jag redigerar automatiskt bilderna när jag gör om dem från RAW-filer till JPEG.
Jag tänkte visa lite snabbt hur jag oftast gör.

För det första så har jag inte den turen att jag äger Phostoshop, så därför är det ett gratis redigeringsprogram som gäller, GIMP och deras version av RAW-hanterare, GNU.

För det andra så är jag kass på att redigera bilder och avsäger mig därför ansvaret för att det här är det bästa sättet att göra detta på. Kom gärna med tips!

När jag öppnar bilden i programmet, som kan läsa RAW-filer, så är inställningarna inställda på den senast sparade bilden. Jag ändrar därför om inställningarna så att det passar just den här bilden. I det här fallet så var färgmättnaden lite för hög, vilket gjorde att färgerna såg överdrivna ut.

Jag drar därför ner på mättnaden till lagom nivå där det är rödmarkerat.
När jag fixat det som behövs så spar jag bilder och gör om det till JPEG. Därefter redigerar jag ytterligare i GIMP.

Bilden ser då ut som ovan när den öppnas i GIMP.

I GIMP tar jag bort det grå lagret som mitt UV-filter har lagt till. Jag drar piler längst till höger mer mot mitten tills det grå och nedtonade försvinner. Och voila så är det en färdig bild.

Till bloggen så måste jag även förminska bilderna och lägga på lite skärpa då uppladdningen på bloggen oftast gör bilderna lite oskarpa.
Nedanför är då den färdiga bilden!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback