En enkel fotoguide

Pelle önskade en fotoguide med instruktioner steg för steg. Jag har tänkt göra detta många gånger, men har inte tyckt att det är så märkvärdigt det jag gör. Men okej, here we go.

Det här är en bild som jag har visat förut som jag tog i somras någon gång. Det är en myra på ett rödklöverblad.

När jag fotar går jag sällan ut med ett mål, jag tar med mig kameran utifall att jag hittar något att fota. I det här fallet så såg jag glittrande blad och försökte fånga det jag såg på bild. När jag gick närmare så upptäckte jag en myra. Det är oftast så det är att det dyker upp ett motiv som inte alls är planerat.
Om det är, som i det här fallet, något som rör på sig och det gäller att vara snabb så tycker jag att det är bäst att använda mitt 18-55mm. Med det objektivet behöver jag inte vara lika stadig på handen och jag slipper vara lika petig med inställningarna som med mitt 70-300mm.
Jag tänker på vad det är jag vill få med på fotot. I det här fallet myran så då ska fokuset ligga på den och huvudsaken är att den är skarp. Är det något störande i närheten så tar jag bort det eller tar fotot ur en vinkel då det störande inte syns. Det gäller att inte glömma bort vad det är man vill visa med sin bild.
På sista tiden har jag tränat på att bli bättre med M (Manuell) inställningen på kameran, när den här bilden togs så använde jag närbildsinställningen.
Jag använder alltid manuellt fokus och tycker att det är bäst då man kan välja var man vill ha fokus. När jag ställer in fokus vrider jag fram och tiilbaka lite och avgör på det viset om det är skarpt eller inte.
När allt det här är bestämt och ordnat håller jag andan knäpper av och sedan tar jag extra bilder med olika små ändringar på fokus och vinklar. Jag tar även med och utan blixt och om jag använder den externa blixten så testar jag olika vinklar på den. Oftast så tar jag både liggande och stående bilder för att ibland så kan det göra en bild mycket bättre.
Den här bilden blev det med den inbyggda blixten, liggandes och jag försökte ta mig så nära som möjligt utan att trampa i ett vattenfyllt dike.

Det här är första bilden på myran och myran blev inte riktigt skarp, den andra bilden jag tog blev dock skarp och det bevisar att man inte bara ska ta en bild utan flera på samma objekt.
Jag redigerar bara misslyckade bilder som jag inte ser något speciellt i. Det är bara då som en speciell effekt eller så kan läggas till i photoshop. Expempelvis den här bilden.

Den här bilden har inte några särskilda inställningar och det är oftast så jag tar kort. Jag tänkte däremot visa en annan bild som jag har kämpat lite mer för att få till senare.

Ett tips: Ta aldrig bort bilder, speciellt om du inte har sett dom i stort format. Man vet aldrig om du kommer gilla dom om ett år eller om du kan fixa till dom dåliga. Nästan alla bilder ser bättre ut i stort format dessutom.

Kommentarer
Postat av: pelle

Vad skönt att höra att du inte är jättevan med den manuella funktionen heller, jag håller på och över som fan (när jag har tid det vill säga).



och tack för guiden, jag känner mig visare. :)

2009-02-06 @ 14:13:03
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Rebecca.

Cool bild!

Läste din kommentar om blondinbella och hennes pälsar, håller med, vi lever i 2009 och det finns ingen ursäkt för att använda päls.

2009-02-06 @ 14:31:55
URL: http://rjane.blogg.se/
Postat av: Josefin

Bra guide! Närbilder tycker jag kan vara kluriga att få till.. :)

2009-02-06 @ 15:24:36
URL: http://josfin.blogg.se/
Postat av: amanda

gillar bilden skarpt! :-) en liten myra i den oändliga världen! och vattendropparna ger verkligen det lilla extra till bilden! snyggt :-)

2009-02-07 @ 15:43:29
URL: http://amandaberggren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback