Fokus

Jag fotade som sagt med Chrisse igår och då fotade jag hennes vovvar och så pratade vi om vart fokus ska vara på en bild. Jag tänkte dela med mig av några simpla regler här också.

Titta noga på dessa två bilder och bestäm dig för vilken som är mest tilltalande.

Det borde vara den första som är mest tilltalande. Varför då? Jo, för att det är fokus på ögonen. Det är det inte på den understa bilden, där är fokus på nosen. Om du tänker efter så söker du kontakt med människor och djur genom deras ögon, det är samma sak på foton.
Nu hittade inte jag riktiga exempel med riktiga skillnader, men det syns iallafall.
Det är den första regeln, när motivet är en varelse med ögon, ska ögonen ha skärpa. Ögonen ska vara i fokus.

Titta noga på nästa två bilder också och tänk på vilken av dem som är mest tilltalande.

Den andra ska vara mest tilltalande i det här fallet. Föremål närmast kameran ska oftast vara skarpast och i fokus på en bild, det är därför kameror med autofokus är byggda på det viset, så att de fokuserar på den närmsta punkten.
På första bilden så är fokus på kroppen, men blicken dras till de suddiga tassarna, just för att de är närmast och störst. Man vet inte vart man ska fästa blicken, om det är på kroppen eller på de suddiga tassarna. När tassarna är skarpa på den andra bilden får man ett bättre helhetsintryck av  hela bilden då blicken dras till tassarna, men det är ändå lätt att se resten av bilden.

Tredje och sista regeln då.

Ett dåligt exempel, igen. Meningen är att det är taggarna på kvisten som ska synas på bilden. i det här fallet så fanns det inga ögon och om fokus var på den närmsta punkten så hade inte blicken dragits till taggarna på kvisten. Därför var jag tvungen att flytta fokus till just det föremål jag ville att blicken skulle dras till.

Sammanfattningsvis:
  1. Har motivet ögon som är med i bild så ska de vara i fokus.
  2. Den närmsta punkten ska vara i fokus.
  3. Objektet du vill att blicken ska dras till ska vara i fokus.
Om du inte riktigt vet hur du ska fånga något du ser på bästa sätt, gå alltid tillbaka till dessa tre regler och välj den passande regeln för just den bilden.

Kommentarer
Postat av: Gynning

Fin hund!!

2009-05-19 @ 10:42:01
URL: http://frokengynning.blogg.se/
Postat av: ROXY

fin vovvsing :>

2009-05-19 @ 17:50:26
URL: http://legoliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback