Fototips: Kameraköp

Nu när det snart är jul så börjar de flesta skriva önskelistor och på många listor står en kamera med som önskemål, så även på min. Jag tänkte bjussa på lite tips till alla som inte har någon koll alls på vilken kamera de vill ha. Bered er för mycket läsning!

1. Bestäm märke. För att bestämma sig för detta så krävs det lite efterforskning. Jag valde Nikon för att det kändes rätt och det gör det fortfarande, jag har liksom aldrig varit intresserad av något annat märke. Dock så tycker jag att man ska hålla i och prova olika märken och modeller innan man bestämmer sig. Så åk till en fotobutik eller annan affär där kameror säljs och håll i olika kameror och gå igenom menyer. Helst ska du även testa att fota. Har du någon i din närhet som har en kamera, testa då den! Eller om man redan har andra produkter med ett visst märke så kan det vara lättast att fortsätta på den linjen. Då kan man redan hälften av det man ska kunna.
2. Tänk på vad du ska ha kameran till. Ska du fota vimmelbilder, porträtt, natur, landskap eller macrobilder? Självklart kan du köpa ett kamerahus och sedan fota alla kategorier och bara byta objektiv, men innan du köper en kamera och ditt första objektiv så ska du ta en funderare. Jag fotar mest natur och macrobilder och skulle bli jättemissnöjd om jag bara skulle ha kitobjektivet, t.ex. Fundera även på om du vill kunna filma med din kamera eller inte, detta går inte med alla kameror.  Även här så är det bra att kunna testa sig fram för att veta vad som är roligast att fota. Kameraprylar är lite för dyra för att bara impulsköpa och därför bör man veta vad man behöver och vill ha.
3. Lär dig kameraspråket. Innan du bara går och köper en kamera så är det bra att veta vad försäljaren snackar om. Du behöver inte vara expert, men det är skönt att veta vad man själv behöver och vad man bara blir pålurad. Därför ska du lära dig olika termer som bl.a. står i reklamer. Det är det bästa tipset jag kan ge er. När du förstår alla reklamer för kamerorna och vet precis om det passar dig eller inte, då är du redo.
4. Kolla upp priser och garantier. Detta är jätte viktigt. Kameror är, för nästan alla, dyra prylar och därför vill man köpa det billigaste som går och man vill kunna få hjälp om kameran går sönder. Jag vill inte köpa kamerahus eller objektiv hos en billig butik eller av en osäker källa på internet. För att risken blir oftast större att man inte kan få den hjälp man kanske kommer behöva sedan om något skulle hända. Jag skulle aldrig köpa kameraprylar för flera tusen av någon på tradera om jag inte var säker på att allt var helt och att säljaren är ärlig. Om du gör det, kolla upp att det inte finns repor eller konstiga fläckar på optiken, det ska du kräva att få veta.
5. Tänk på alla kostnader runt om. Tänk på att det inte bara är att köpa ett kamerahus och ett objektiv och sedan bara tuta och köra. Fotar man mycket så behövs det extrabatterier, kameraväska i rätt storlek, minneskort, ett system för att spara alla bilder säkert, redigerningsprogram, olika filter för olika effekter och skydd, stativ, fjärrutlösare, reflexskärmar, studiolampor, blixtar osv osv.
6. Tänk i nutid och framtid. Just nu så kanske du inte kan något alls om att fota eller om systemkameror, men det kan du antagligen efter ett år med en kamera. Hur ska du då tänka? Antingen så köper du en billigare kamera för nybörjare och lär dig allt du behöver kunna och köper sedan en till proffsigare kamera eller så hoppar du över det och satsar mer pengar på en dyrare kamera påengång och har mer att lära dig och du får det kanske lite svårare att förstå hur allt hör ihop. Ska du fota mycket så kan det vara bra att ha en extra kamera ifall något skulle hända med din huvudkamera. Därför kan det vara bra att börja med en nybörjarkamera, lära sig den och sedan uppdatera dig med en ny sedan och behålla den gamla utifall att.

När du har tänkt på allt det här och känner dig riktigt säker spring så snabbt du kan och skaffa dig en kamera då! Eller tjata och tjata och tjata tills du får en! Jösses så kul man kan ha med en egen kamera som man kan fota precis det man vill med! Om du har orkat läsa igenom allt det här, ja då förtjänar du en applåd, så du inbilla dig en sådan. Har jag missat ett viktigt tips eller om jag är helt ute och cyklar kommentera då det!

Kommentarer
Postat av: Isabel

Trevlig läsning och så sant! Kameran är det bästa som hänt mig :) och jag utgick (nästan) från dessa saker och fick den perfekta kameran för mig. Kan inte bli bättre ;)

2009-11-13 @ 08:09:46
URL: http://cadii.wordpress.com
Postat av: Jennie

bra skrivet! :) tror inte många tänker på allt de där



svar: åh tack :) kan säga att jag har gett upp ett antal ggr haha.. och kramen kommer värma ordentligt ^^

2009-11-13 @ 12:38:12
URL: http://hallon8.blogg.se/
Postat av: mimmi

och du trodde det var så enkelt ;) jag har gått igenom allt detta men ändå hade jag problem inne i affären om vilken kamera jag skulle ha :) Jag kom dit med en bestämd bild av vilket märker och vilken modell jag skulle ha ...kom ut med en helt annan kamera :D ..som jag är nöjd med :)

kram :)

2009-11-13 @ 12:43:29
URL: http://mimmisfotosida.nu/
Postat av: Tim, fotoblogg

En viktig sak angående vilket märke man väljer är för mig hur "stort" företaget är på marknaden och även på andrahandsmarknaden. Jag skulle inte kunna tänka mig något annat än canon/nikon på grund av möjligheterna att köpa och sälja begagnat =)

2009-11-14 @ 12:57:36
URL: http://blog.andreaheim.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback