Hur jag tar en bild

Jag tänkte lite snabbt dela med mig av hur det går till när jag tar en bild. Jag har skrivit ett liknande inlägg förut, men jag tänkte uppdatera det lite. Såhär gör jag och så får ni lite tips:

Nikon D60+Sigma 70-300mm f4-5.6 (1/125s, F5.6, ISO 100)
Jag tänkte lite snabbt dela med mig av hur det går till när jag tar en bild. Jag har skrivit ett liknande inlägg förut, men jag tänkte uppdatera det lite.

Det börjar med att mitt fotoöga snappar upp något, det kan vara allt från ett härligt ljus till något ovanligt jag inte sett förr och då gäller det att tänka till hur jag ska fånga det jag ser på bild.
På bilden ovan så såg jag ljuset falla på och bilda en skugga på bladet. Jag bestämde mig för vilken vinkel som skulle fånga detta bäst och så kollade jag så att ingenting är i vägen i den vinkeln.
Sedan bestämde jag mig för hur mycket av omgivningen som skulle vara med på bilden för att inte störa det jag ville fånga.

Efter det så ställer jag in inställningarna på kameran. Jag börjar då alltid med att först bestämma slutartiden (1/125s den här gången), har jag tid så tar jag en testbild och justerar slutartiden vid behov, nu börjar det komma naturligt att jag kan avläsa ljuset bra.
Sedan kollar jag bländartalet (F5.6 i detta fallet) och tänker på om jag vill ha med mycket bakgrund eller inte, med mina objektiv så har jag nästan alltid på så låga bländartal jag kan och tänker inte så ofta på det. Ändrar jag bländartalet mycket till låt oss säga 7 eller högre så justerar jag slutartiden om jag kan så att bilden inte blir för mörk.
Sist men inte minst så kollar jag ISO-talet (ISO 100 på den här bilden). Jag har alltid ISO inställt på 100 från början och höjer bara vid behov. Går det inte att få en skarp ljus bild genom att öka slutartiden så får man ta till ISO. Är motivet i dåligt ljus och bilden blir mörk så höjer jag ISO, oftast ett steg i taget, man ska helst inte göra detta då bilderna blir brusiga.

Vitbalansen ställer jag in ibland när jag tycker att bilden får en konstig färg. Jag har sol eller molnigt inställt oftast om jag inte har varit duktig och ställt in det manuellt. Jag ställer även in exponeringen om jag ser att något på bilden blir utfrätt eller för mörkt. Jag brukar underexponera mina bilder på runt -2, överexponerar du så blir ljusa partier av bilden vitt. Detta ska man tänka extra mycket på vid porträttfotografering då blänk i hyn lätt överexponeras.

När jag har rätt inställningar, hittat rätt ställning att stå/ligga/sitta i och har hittat rätt vinkel så håller jag andan och håller i kameran så att den är still och så trycker jag av. Är det inte något flyktigt jag fotar så kollar jag såklart om bilden blev bra genom att förstora och titta på det som ska vara skarpt i bilden och tar sedan om bilden om det inte blev bra.

Blev det för mycket och för obegripligt? Var det bara onödig info? Jag vet att det är några som har undrat det här förut.

Kommentarer
Postat av: Ambjörn

Nej, men! bryt ner texten i kortare stycken så blir det betydligt mer lättläst!



Onödig info var det absolut inte!

2010-06-01 @ 12:02:55
URL: http://gholen.se/blag
Postat av: mimmi

Det är alltid roligt att få läsa sånt här ..man lär sig alltid något när man läser detta :) tack för att du delar med dig av detta :)

kram :)

2010-06-01 @ 22:46:13
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com
Postat av: Fotograf Emil Nilsson

Väldigt tjusig bild!

Mvh Emil

2010-06-02 @ 15:34:58
URL: http://fotografemilnilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback