Tips: Vitbalans


Innan jag blev insatt i min kamera så blev jag besviken på hur dåligt min kamera och mina objektiv tog upp färger. Jag fotar väldigt mycket lila och allt jag fotade blev blått. Nu vet jag varför det blev så.
   Jag hade vitbalansen inställt på auto (sista bilden) vilket återgav färgerna helt fel. På bild ett är vitbalansen inställd på skugga och på den andra sol. Det finns många fler vitbalansinställningar som gör att man enklare kan få rätt färger och ljus på bilderna. Testa detta om du har samma problem som jag hade förut.

Kommentarer
Postat av: mimmi

Det är några av de största misstagen man gör:) man kollar inte så noga på vad vitbalansen är inställd på .. och sen efter man har ställt in den..då glömmer man att man har ställt in den ..exempelvis på molnigt och fotar i sol..det blir då inte riktigt så bra förstås:)

mycket bra att du tar upp sånt..för det är många som gör detta felet:)

ha en fin dag

kram

2009-08-20 @ 12:28:53
URL: http://mimmi-antikrundan.blogspot.com/
Postat av: pelle

Egentligen undrar jag varför det heter "auto" på vitbalansen, för det är som du säger - det är ju sämsta valet nästan.



ja, jag fick äta upp mina egna ord:P

2009-08-20 @ 19:46:48
URL: http://pellespersonliga.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback